Zakres szkolenia na stopień żeglarza jachtowego
Yacht Klub Polski, Nowy Targ przedstawia ofertę szkolenia na stopień żeglarza jachtowego. Szkolenie jest zakończone egzaminem nadzorowanym przez Polski Związek Żeglarski i uzyskaniem patentu żeglarza jachtowego wydanego przez Polski Związek Żeglarski.
Patent żeglarza jachtowego uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych,które mogą być wyposażone w pomocniczy napęd mechaniczny po wodach śródlądowych, a także do prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej
Oferowane przez nas szkolenie oparte jest na systemie szkolenia Polskiego Związku Żeglarskiego na państwowe patenty żeglarskie, który został opracowany na podstawie art. 37a ust.13 Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej /Dz. U. z 2006 r. nr 123 poz. 857 z późn. zm. System uwzględnia zapisy dotyczące żeglarstwa zawarte w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej, oraz w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 22 maja 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunków kadrowych i organizacyjnych koniecznych do przeprowadzenia tego egzaminu.
Oferowane szkolenie obejmuje część teoretyczną i praktyczną.
Część teoretyczna
1. Meteorologia (2 x 45min)
- Elementy składające się na opis pogody
temperatura,
wilgotność powietrza - chmury, i opady atmosferyczne
ciśnienie atmosferyczne – wyż i niż baryczny, mapy synoptyczne,
wiatr – skala Beauforta, typy wiatrów, zakłócenia w ruchu wiatrów,
widzialność pozioma - Fronty atmosferyczne
- Przewidywanie pogody
obserwacje własne
pozyskiwanie prognozy pogody
2. Budowa jachtów (2 x 45min)
- Kadłub
- Takielunek
- Typy osprzętu żaglowego
- Drobny osprzęt pokładowy
- Obsługa silnika poza burtowego
3. Teoria żeglowania (45min)
- Podstawowe pojęcia
- Siły działające na jacht w ruchu
środek bocznego oporu, środek ożaglowania, siły hydrodynamiczna
i aerodynamiczna, działanie steru - Stateczność poprzeczna
4. Manewrowanie jachtem (45 min)
- Podstawowe manewry
- Podejście i odejście do boi
- Bieg wsteczny
- Podejście i odejście do pomostu na silniku
- Podejście i odejście do pomostu na żaglach
- Manewr człowiek za burtą
- Komendy żeglarskie – ogólne zasady
5. Locja (45min)
- Drogi wodne
- oznakowanie śródlądowego szlaku żeglownego
- System IALA
- żegluga na rzece
- budowle hydrotechniczne - Odległość, prędkość i położenie
6. Przepisy (45min)
- Znaki żeglugowe
- Prawo drogi
- Sygnalizacja wzrokowa
7. Ratownictwo (2 x 45min)
- Służby ratownicze
- Przygotowanie sprzętu i podstawowe zasady bezpieczeństwa
- Środki bezpieczeństwa
- Żegluga w trudnych warunkach pogodowych
- Wywrotka jachtu
- Człowiek za burtą; zasady postępowania
- Podstawy pomocy przed medycznej
- Awarie jachtu; zasady postępowania
- Sygnały wzywania pomocy
Przewiduje się 5 sesji wykładowych po 2 godziny każda łącznie z przerwą i czasem przeznaczonym na swobodną dyskusję.
Część praktyczna
1. Czynności na jachcie
- przygotowanie jachtu do wypłynięcia, sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
- klar portowy
2. Manewry pod żaglami
- zmiana kursu /odpadanie, ostrzenie/,
- zacieśniona cyrkulacja,
- zwrot przez sztag,
- zwrot przez rufę,
- stawanie w dryf,
- alarm „człowiek za burtą”,
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
3. Manewry na silniku:
- zmiana kursu,
- zacieśniona cyrkulacja,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- alarm „człowiek za burtą”
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy,
- holowanie pojedynczego jachtu.
3. Prace bosmańskie:
- podstawowe węzły żeglarskie i mocowanie lin do osprzętu
- podstawowe prace przy obsłudze urządzeń i instalacji jachtowych
Część praktyczna będzie realizowana na przystani Yacht Klubu Polski nad Jeziorem Czorsztyńskim. Przewiduje się 7 dni szkolenia w ciągu jednego tygodnia po około 6 godzin dziennie z przerwą na posiłek, lub w cyklu weekendowym.
Harmonogram szkolenia będzie ustalany na bieżąco w zależności od warunków pogodowych. Szkolenie będzie realizowane na dwóch jachtach kabinowych, omedze jak i przewidziany jest co najmniej jeden rejs łodzią o dwóch masztach.
Maksymalnie przewiduje się trzech kursantów na jednej łodzi.